Wie zij de millennials en hoe zijn zij op de werkvloer?
Millennials, de lastige generatie op de arbeidsmarkt. Maar wie zijn millennials? En hoe ga je om met millennials op de werkvloer? Millennials zijn mensen uit generatie Y en vertegenwoordigen een steeds groter aandeel op de arbeidsmarkt. Mensen uit generatie Y zijn geboren tussen 1980 en 2000. Dit betekent dat zij nu tussen de 20 en 40 jaar oud zijn. In deze blog vertellen wij jou wie de millennials zijn, wat zij verwachten van hun werk(gever) en hoe jij als werkgever het beste kan werken met millennials.
Wie is de millennial?
De millennial (generatie Y) vormt momenteel de grootste generatie binnen Nederland. Deze generatie vertegenwoordigt 35% van de arbeidsmarkt. Op basis van hun eigenschappen zijn millennials onder te verdelen in vijf “typen”:
- Socialen (11%): Familiewaarden, entertainment en vrijheid zijn belangrijk voor de sociale millennials.
- Conservatieven (15%): De conservatieven houden van ouderwetse normen en waarden. Tradities zijn belangrijk en aan structuur en etiquette wordt waarde gehecht.
- Bereikers (20%): De bereikers zijn de ondernemende millennials.
- Creatieven (23%): De creatieve millennials zijn gericht op zelfontplooiing en zijn open minded.
- Uitdagers (32%): De uitdagers zijn de durfallen van de generatie. De uitdagers houden van competitie en zijn niet bang om een risico te nemen. Ze houden van avontuur.
Naast bovenstaande profielen zijn er een aantal eigenschappen die vrijwel alle millennials gemeen hebben. Ze zijn gedreven, optimistisch en flexibel. Millennials zijn opgegroeid met technologische ontwikkelingen en kunnen hun weg hier goed in vinden. Ook spelen internet en sociale media een belangrijke rol in het leven van een millennial. Millennials zijn opgevoed met de visie dat de wereld beïnvloedbaar en zelfs maakbaar is als je er hard genoeg voor werkt.
Wat verwacht generatie Y van een werkgever?
Generatie Y vindt flexibiliteit en voldoening in hun werk heel belangrijk. De millennial komt niet tot zijn recht in een omgeving met een vaste structuur. Een voorbeeld van een vaste structuur zijn de werkdagen van 9 tot 5. Ook kan iedere dag op kantoor werken beklemmend voelen voor de millennial. Zij werken het liefst op wisselende locaties.
De millennial is een sociaal dier en gericht op zelfontplooiing. Het is voor de millennial belangrijk dat zijn werkplek een veilige omgeving is. Een plek waar hij onder de mensen kan zijn en kan groeien door feedback. Millennials willen voldoening halen uit hun werk. Deze voldoening halen zij uit het leveren van een waardevolle bijdrage. Betrokkenheid en gelijkwaardigheid binnen de organisatie zijn belangrijk daarbij. Millennials willen leren aan de hand van de praktijk. Dit kunnen zij doen wanneer zij intensief betrokken worden bij de bedrijfsvoering.
De millennial is gevoelig voor een burn-out
De millennial is opgevoed vanuit de gedachte dat de wereld beïnvloedbaar is wanneer je er maar hard genoeg voor werkt. Tijdens zijn eerste werkerving wordt de millennial met zijn neus op de feiten gedrukt. De wereld is niet altijd te veranderen. Bij millennials, meer dan bij andere generaties, kan dit leiden tot een burn-out. Zo’n 16% van de millennials krijgt een burn-out. De grote hoeveelheid burn-outs onder de millennials komt ook door stress. Deze stress wordt veroorzaakt door perfectionisme en angst om te falen.
Hoe kan jij als werkgever het beste omgaan met millennials?
Een misopvatting is dat millennials niet hard willen werken. Millennials willen wél hard werken. Alleen doen zij dit het liefst op een tijd en plek die voor hen uitkomt. Wanneer jij dit als werkgever stimuleert, vergroot jij de productiviteit en tevredenheid onder jouw millennials.
Daarnaast kun jij de band met jouw millennials versterken door hen intensief te betrekken bij de bedrijfsvoering. Dit betekent niet dat je hen alleen advies vraagt over bepaalde zaken. Maar dat jij ook meegaat in hun werkwijze. Millennials hebben een frisse blik op processen en kunnen hiermee jouw organisatie vooruit helpen.
Tot slot staan millennials bekend als job-hoppers. En dit zijn ze ook. Millennials zijn altijd op zoek naar nieuwe ervaringen en denken dit te kunnen vinden bij verschillende organisaties. Maar als jij jouw millennials blijft voorzien in nieuwe uitdagingen en afwisseling in hun werk, voelen zij minder de behoefte om te wisselen van baan.