werken met generatie x

Werken met generatie X

Werken met generatie X

Eerder stelde wij jou voor aan generatie  Z en Y. De generaties die zijn opgegroeid met het internet. In deze blog stellen wij jou voor aan generatie X. Een van de oudere generaties op de arbeidsmarkt. Hoe kan jij als ondernemer werken met generatie X? En wanneer is generatie X op zijn best? Na deze blog weet jij precies wie generatie X is en wat jij van hen op de werkvloer kan verwachten. 

Wie is generatie X?

De arbeidsmarkt bestaat voor een groot deel uit generatie X-ers, werknemers die zijn geboren tussen 1961 en 1980. Het is de generatie na de babyboomers. De generatie X-ers zijn opgegroeid in een tijd dat het slecht ging met de Nederlandse economie. Omdat niks vanzelf leek te gaan, heeft generatie X een zelfredzame no-nonsense mentaliteit ontwikkeld. Generatie X is zelfstandig. De generatie X-er is zeer gedreven en wil zichzelf ontwikkelen zonder al te veel beperkingen. Daarnaast zijn ze direct, open, concreet en doen zij datgeen wat dichtbij hun hart ligt. 

Gemeenschappelijke eigenschappen

Generatie X-ers zijn medewerkers met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en een flexibele houding. Ze zijn gedreven en gefocust op het leveren van kwaliteit. Om deze kwaliteit te behouden, is de X-er probleemoplossend en hebben zij een grote mate aan doorzettingsvermogen. Om resultaten te behalen is generatie X goed in staat om samen te werken. Ook met de andere generaties. In tegenstelling tot de millennials die regelmatig wisselen van baan, is de curator loyaal aan zijn werkgever. Maar niet zo loyaal als de Babyboomers die een lange tijd van hun carrière voor dezelfde werkgever blijven werken. 

Hoe komt generatie X het best tot haar recht op de werkvloer?

Generatie X-ers zijn prettige leidinggevende. Door de no-nonsense mentaliteit weten zij van aanpakken. Daarbij zijn X-ers een kei in reflecteren waardoor zij prestaties goed kunnen monitoren en daar kunnen bijsturen waar nodig. Door deze eigenschap, is generatie X ook goed in staat om jongere collega’s te coachen en ondersteunen. 

In tegenstelling tot de jongere generaties, zijn nog niet alle werknemers uit generatie X goed bekend met de laatste digitale ontwikkelingen. Om de generatie het best tot zijn recht te laten komen, is het belangrijk hen te laten investeren op dit gebied. Hier kan een mooie relatie ontstaan tussen generatie X en generatie Y en Z. Generatie X kan generatie Y en Z dingen bijleren over het bedrijfsleven. Terwijl generatie Y en Z, generatie X dingen kan leren over digitalisatie. 

Geplaatst in Aan de slag als opdrachtgever, Blog TaskHero.