In 7 Stappen Een Social Media Strategie

In 7 Stappen Een Social Media Strategie

Het in kaart brengen van een social media strategie: het klinkt zo mooi en verstandig. Maar wat zet je dan eigenlijk op papier? Wat kan je het beste van tevoren voorbereiden en wat kan je het beste bij de uitvoering pas doen?
In maar liefst zeven stappen heb jij een social media strategie op papier staan.

1. Een motto is belangrijk! Zoals bij TaskHero: Voor elke klus een Held! Zo heb je een duidelijke boodschap en is al snel duidelijk wat de reden van bestaan is van het bedrijf. Het moet hierbij in 1 zin duidelijk zijn wat je doet. Dit is je meest gebruikte zin in je social media strategie.

2. Onderzoek hoe je al benoemd wordt op internet en stel in dat je hier meldingen van krijgt. Dit kan bijvoorbeeld met een google alert. Onderzoek daarnaast je imago. Wat vindt jouw doelgroep van je en wat vinden zij sterk aan jouw merk? Met deze informatie kan je inspelen op de sterktes en zwaktes van je bedrijf zoals jouw doelgroep deze ziet.

3. Bepaal je doelgroep. Wie wil je bereiken en waarom? Hoe gedragen deze personen zich en hoe ziet hun dagelijks leven eruit? Segmenteer groepen aan de hand van specifieke kenmerken. Bijvoorbeeld studerende jongeren en werkende jongeren. Werkende jongeren hebben vaak een regelmatig leven. Bij studerende jongeren komt dit weinig voor.

4. Concurrentieonderzoek: zijn er concurrenten met dezelfde doelstelling en doelgroep? Welke activiteiten en propositie. Hoe ga jij je onderscheiden?

5. Bepaal wat jouw bijdrage is op social media. Waarom zou men jou willen volgen?

6. Bepaal hoeveel geld je uit gaat geven. Je wilt bijvoorbeeld je ROI bepalen en uit kunnen rekenen. Stel daarnaast ook KPI’s op.

7. Zorg dat er mogelijkheden zijn om berichten in te plannen. Dit zorgt ervoor dat je 1 dag per week bijvoorbeeld alles in kan plannen voor de rest van de week. Dit zorgt ervoor dat je niet continu tussendoor bezig bent met overal berichten plaatsen, maar dat je op een vast moment de focus hierop legt en daarna niet meer.

Merk je dat je toch de tijd niet kan vinden voor social media? Neem contact op met onze werving en selectie tak ([email protected]) en zij vinden de perfecte persoon voor u!

Geplaatst in Opdrachtgevers.