Dit is waarom netwerken zo belangrijk is voor jou als ondernemer

De kracht van netwerken voor jouw onderneming

Netwerken is voor jou als ondernemer belangrijk. Waarom? Door netwerken wordt jouw organisatie zichtbaar. Door fysiek aanwezig te zijn, kun jij in contact komen met invloedrijke partners en klanten. Dit is belangrijk voor het voortbestaan van jouw onderneming. Naast dat jij dat door middel van netwerk jouw klantrelaties kunt onderhouden, kun jij ook jouw klantenbestand uitbreiden. In deze blog vertellen wij jou op welke vijf manieren jij netwerken in kunt zetten:

Profileren als expert

Door aanwezig te zijn bij netwerkbijeenkomst, bied jij als ondernemer jouw (toekomstige) klanten waarde en kennis. Door het bieden van deze waarde aan jouw netwerk is belangrijk, zo kun jij jezelf en daarmee jouw bedrijf profileren als expert. Deze deskundigheid maakt jou als ondernemer geloofwaardiger. Hierdoor stijgt jouw naamsbekendheid. Je kan jouw deskundigheid verder versterken door te gaan bloggen. Waardevolle content draagt bij aan deskundigheid. 

Verbeteren van je sociale skills

Door middel van netwerken kun jij als ondernemer jouw sociale skills verbeteren. Met netwerken sta je aldoor in contacten met anderen waardoor jouw sociale vaardigheden op de proef worden gesteld. Niemand is hetzelfde, waardoor jij jezelf kan ontwikkelen in verschillende communicatiestijlen. Daarbij maak jij tijdens de verschillende netwerkbijeenkomsten kennis met verschillende gedragsstijlen. Door deze gedragsstijlen vaker tegen te komen, kan jij tijdens een verkoopgesprek hier beter op inspelen. 

Netwerken is belangrijk bij het creëren van nieuwe kansen

Het opbouwen van een groot netwerk is belangrijk. Het biedt kansen voor jou als ondernemer. Wanneer jouw netwerk aldoor groter wordt, leer jij steeds meer mensen kennen die van waarde kunnen zijn voor jouw onderneming. Dit kunnen klanten zijn. Maar ook interessante samenwerkingen die kunnen leiden tot klanten. 

Klanten verder helpen

Door een uitgebreid netwerk kun jij als ondernemer jouw klanten verder helpen. Veelal hebben jouw klanten meer nodig dan enkel jouw dienstverlening. Wanneer jij dit bij jouw klant constateert en hem een aanbeveling kan geven voor een goede leverancier, lever jij service. Dit kan bijdragen aan de klanttevredenheid onder jouw klanten. 

Geplaatst in Aan de slag als opdrachtgever, Blog TaskHero.